torstai 30. kesäkuuta 2011

Miesten purjehdus, 4. ja viimeinen purjehduspäivä

Aamu valkeni taas lämpimänä ja aurinkoisena, tosin hieman oli pilviä oli taivaalla näkyvissä. Heräiltiin ennen ysiä, syötiin aamiaiset ja käytiin aamusaunassa. Saunan jälkeen tutustuttiin Kasnäsin "toriin" ja syötiin rauhassa vielä jäätelöt.

Klo 11.15 irtauduttiin laiturista ilman ongelmia, vetoakseli pysyi kiinni ja maasähkökaapelikin oli ajoissa irroitettu. Tuulta oli S 3-5ms joten aukaistiin purjeet ja rauhallisessa n. 4 solmun vauhdissa yritettiin narrata illallistakin, mutta sehän luonnollisesti jäi saamatta.

Helsingholmia läheatyttäessä kyllästyttiin heikkoon tuuleen, otettiin purjeet sisään ja kone käynnistettiin, kun ensin oli tarkistettu vielä vetoakselin pulttien olevan kunnolla kiinni. Koneella puksuteltiin Gullkronan yli kohti Pensaria ja juuri ennen Pensaria Hannu väsäsi lounaaksi " saaristolais lehmän paskaa" fetasalaatin kera, joka muuten oli äärettömän hyvää.

Ruokaillessa edettiin isolla rauhalliseen tahtiin ja hetki päästiin purjeilla oikein kunnolla eteenpäin kunnes tuuli taas tyyntyi täysin Pensarin ohi tultuamme, joten loppu matka ajeltiin koneella Airistolle.

Airistolla, pienen satamapyörittelyn jälkee, kiinnityimme kyljelle uloimpaan laituriin. Matilda oli päätetty jättää viikoksi lepoon juuri Airistolle, joten parempaa paikkaa käytiin kyselemässä satamatoimistosta. Saimme järjestettyä hyvän paikan, jossa Matilda pysyy keleistä riippumatta ja onhan siellä satamapojat vahtimassa. Saamamme paikka oli varattu, mutta seuraavana aamuna ennen lähtöä siirrymme oikealle paikalle.


Tukahduttavan ilman ajamina nautimme virvokkeita Airiston lomakylän ravintolassa ja käytiin vielä toistamiseen ottamassa mittaa toisitamme minigolf radalla. Tällä kertaa sijoitukset olivat edellisestä illasta päinvastaiset, eli Harri voitti, Jussi toisena ja Hannu tällä kertaa viimeisenä.


Hikisen golf -kierroksen jälkeen Jussi kävi uimassa veneen perästä (merivesi +22 astetta). Virkistäytymisen jälkeen läksimme taas rannan ravintolaan nauttimaan aivan loistavat hampurilaiset ja muutavat virvoitusjuomat.

Ilta menikin veneellä istuksiessa ja lämmintä ja tyyntä iltaa ihmetellessä. Taivaanrannassa hiemän jo välähteli, eli ukkosta oli tulossa. Puolen yön aikaan satamaa lähestyi hiljalleen Espoolainen Bavaria, joka aikansa satama altaassa ihmeteltyään päätti tulla kylkikiinnitykseen Matildan perään. Kaikki ei mennyt kuitenkaan kuten elokuvissa, vaan ensin kippari ajoi veneen Matildan etupuolelle suoraan laituriin. Tähän emme ehtineet reagoida ja kippari totesi vain tyynesti:"en mä näin sitä ajatellut". Tämän jälkeen peruutus kylkikiinnitykseen onnistui jokseekin hyvin, tosin syy ihmeelliseen tohelointiin löytyi kyseisen "Espoolaisen Bavarian" kipparista joka oli selkeästi kännissä ja huomattavasti enemmän kuin kukaan meistä, vaikka koko ilta oli virvokkeita nautittu. Loppu hyvin kaikki hyvin, Bavariakin pääsi turvallisesti laituriin ja oli aika mennä nukkumaan.


Pian nukkumaanmenon jälkeen alkoi voimakas ukkonen joka tärisytti oikein kunnolla.


- Posted using BlogPress from my iPad

Miesten purjehdus, 3. päivä

Aamu valkeni taas aurinkoisena, lämpimänä ja tyynenä, kuten ennusteet kertoivat. Heräiltiin rauhassa ysin maissa, syötiin aamupalaa ja käytiin aamusaunassa. Aamutoimien jälkeen Hannu ja Jussi lähti kauppaan ja Harri täyttämään vesitankkeja.

Itämeren portin laiturista irtauduttiin klo 12.15. Irtautuminen sujui ongelmitta mutta maasähkökaapeli oli kaikilta unohtunut, mutta naapuri veneen rouva auttoi sen vielä irti niin päästiin matkaan. Onneksi kaapeli oli kelalla takakaiteessa, joten vaurioita ei syntynyt ja päästiin mukavasti matkaan.

Itämeren Portti jää taakse.

Koneella ajeltiin Hankoniemen ympäri ja Hangon läntisen selälle päästyämme, kaikista tuuliennusteista huolimatta tuulta olikin mukavasti noin 5m/s, välillä jopa 7m/s, etelästä. Ei muuta kuin genaakkeri ylös ja rallattamaan vauhdilla kohti Kasnäsiä. Nopeutta oli välillä kahdeksaakin solmua, keskimäärin noin seitsemää.
Iso piti ottaa sisään kuvauksen ajaksi.
Selän ylityksen jälkeen Genaakkerin tilalle Genoa. Genaakkerin lasku sujui ongelmitta, mutta kyllä siinä kiskoa saa, että purjeen saa kastumatta yksin kannelle kun toinen päästää fallia. Pieni palovamma tästä käteen, ei muuta. Loppu matka mukavasti purjein.

Kasnäsin edustalla purjeet alas ja kone käyntiin, mutta jostain syystä ei vaihde kytkeytynyt, vaikka kaasuvipu tuntui toimivan normaalisti. Pikainen tarkistus kaukohallintalaitteeseen kertoi sen toimivan normaalisti. Seuraavaksi tarkistamaan konetila. Pikaisen tarkistus jälkeen löytyi ongelma, vetoakseli oli irronnut vaihteesta koknaan ja työntynyt kiinni läpivientiin. Pultit olivat näkyvissä pilssissä, joten äkkiä kone sammuksiin ja isopurje ulos sen verran että Harri sai pidettyä hieman vauhtia ja suuntaan kun Jussi ja Hannu korjasivat ongelmaa. Onneksi vetoakselin sai vedettyä paikalleen ja pultit jotenkin kiinni, jotta uskallettiin hissuksiin ajella Kasnäsin laituriin ilman ongelmia. Laiturissa n. klo 16.

Vetoakseli kiinnitettynä...

Jussi ja Harri lähti selvittelemään korjaajia ja maksamaan Kasnäsin 20€ satamamaksun. Lähin korjaaja tai varaosat ovat Taalintehtaalla mutta tarkemmin asiaa tutkittuamme päädyimme käyttämään vanhoja pultteja, koska niistä ei juuri vahinkoa löytynyt. Oikeilla työkaluilla pultit saatiin kunnolla kiinni, jatkossa pitää tilannetta vain vähän tarkemmin tarkkailla.

Mielenkiintoisinta tässä kaikessa on se, että koneen on vajaa 10 tuntia sitten huollatettu, johon kuuluu myös näiden pulttien tarkistus. Huoltoliike saa tästä moitteita vielä... Todennäköistä on ettei näitä koskaan ole tarkastettu ja kun huolloista on maksettu ei ole itsellenikään tullut mieleen asian tarkistaminen mutta tämän jälkeen tulee. Kaiken kaikkiaan äärettömän nopeaa ja neuvokasta toimintaa asian korjaamiseksi.

Tarkkoja putteja...
Hannu teki hyvät ruuat, pasta bolognese ja feta salaatti, jonka jälkeen väki väsähti. Myöhemmin illalla vääntäydyttiin vielä minigolffia pelaamaan ja yksille. Ennen nukkumaan menoa Hannu teki vielä lämpimät leivät, jotta uni maistuisi vielä paremmalle.
Kasnäsin auringonlasku.

keskiviikko 29. kesäkuuta 2011

Miesten purjehdus, 2. Päivä (part two)

"purjehdus" jatkui yhtä mielenkiinnottomana Koneella ajeluna Hankoon saakka. Tuulta 0,5-1ms vaihtelevista suunnista. Yksi hylje kävi etäältä matkan tekoamme ihmettelemässä mutta edes kunnon kuvaa ei tästä saatu.

On se hylje siellä kun oikein katsoo...

Suomen rannikon tultua näkyviin ja tultiin kännykkäverkon päähän, alkoi joka jätkä surffailla Ipadeilla kovin hitailla yhteyksillä. Mielenkiintoisimpana kohteena lähinnä tulevien päivien tuulet, jotka valitettavasti eivät lupailleet hyvää Utön suunnitelmille. Koomista katseltavaa kun autopilotti ajaa ja kolme äijää tuijottaa tablettejaan =)!

Ipadit tehokäytössä, yksi on kuvasta vielä poissa.

Hangon Itämeren porttiin saavuttiin juurikin plotterin koko päivän ilmoittamaan kellon aikaan, eli klo 20.44. Välittömästi rantautumisen jälkeen suuntasimme käyntimme kohti Classic Pizzaa jossa jo päivän aikana keskustelemamme pitsat löysi oikeaan osoitteeseen. Illallisen jälkeen suuntasimme takaisin veneelle, jossa muutaman neuvoa antavan avittamina löimme huomisen suunnitelmat lukkoon; kohti Kasnäsiä kun tuulia ei vain ole luvattuna. Huomisen ohjelmaan kuuluu myös Matildan seuraavan viikon laituripaikan metsästäminen kun itse olen Gotland Runtissa ja harri mökillä.

Nukkumaan juuri puolen yön aikaan toivoen että se tuuli jostain kuitenkin huomiselle viriäisi. Kelit ovat vastanneet täysin viimevuotisia vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Sää on siis mitä mainioin mutta tuulet liian heikkoja...


- Posted using BlogPress from my iPad

tiistai 28. kesäkuuta 2011

Miesten purjehdus, 2. Päivä (part one)

Aamulla heräiltiin omaan tahtiin, syötiin maittava aamiainen ja käytiin suihkussa, kuka veneellä, kuka Old City Marinan loistavissa suihkutiloissa. Itse hoidin jopa muutaman työsähköpostin marinan langattomassa verkossa ja tutustuin viimeisimpiin säätietoihin, jotka eivät valitettavasti olleet muuttuneet parempaan suuntaan. Jo illalla olimme päättäneet suunnata kohti Hankoa, johon Tallinnasta on 60merimailia.


Hannu ja Jussi kävivät ostoksilla, lähinnä ruokaa päivän ja hieman juomaa useammankin (toivottavasti) tarpeisiin. Tatu poistui seurastamme lautalle kohti Helsinkiä. Klo 12.15 pyysimme luvan ajaa ulos tukahduttavan kuumasta satamasta ja suuntasimme Tallinnan lahdelle jossa ennusteista poiketen oli NW 4ms tuulta. Iso apuna suntasimme suorimmalle reitille kohti päämäärää.

Nyt tätä kirjoittaessa klo 15.08, Harri nukkuu sisällä ja Hannu ulkona. Suomenlahti peilityyni, vain pientä maininkia. yanmar laulaa 2400kierroksella ja vauhtia 7,6kn. Tätä vauhtia Hangossa joskus yhdeksän maissa. Juttu siis jatkuu...


- Posted using BlogPress from my iPad

maanantai 27. kesäkuuta 2011

Miesten purjehdus 27.6.-1.7.2011

Jo perinteisen miesten purjehduksen aloitus heti juhannuksen jälkeen. Aiempina vuosina suunnitelmat ovat olleet selkeät mutta tänä vuonna päätimme mennä tuulten mukaan. Jo sunnuntai iltana ennusteet povasivat länsituulta, jolloin luonnollisena vaihtoehtona on tietysti Helsingistä lähdettäessä Tallinna. Mukana matkassa viimevuoden tapaan Harri, Hannu, Tatu ja Jussi.

Maanantai aamu valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Aamupäivällä tehtiin bunkraukset perinteiseen tapaan Stockan herkussa jonka jälkeen venettä vaslistelemaan Hoskille Lauttasaareen. Vesitankit täytettiin ja välivantit kiristettiin jonka jälkeen tankille vielä tankkaamaan 109 litraa dieseliä tankkiin. Aiemman tankkauksen moottorituntien perusteella kone on vienyt 6litraa tunnissa, tosin tässä ei ole mukana lämppärin käyttöä ja muutamaa generaattorikäyttöä mutta tämän perusteella jatkamme siis polttoaineen riittävyys laskelmia. Ongelmallista veneessä (Oceanis 46) on, ettei tankkien mittareihin voi luottaa lainkaan!

Klo 11.50 irtauduimme tankkauslaiturista kohti tallinnaa. Heti aallonmurtajan jälkeen nostimme purjeet ja suuntasimme suorinta reittiä kohti Tallinnaa. Sä oli mitä parhain mutta merellä oli kuitenkin kylmä, 14 asteisen meriveden jäähdyttäessä tuulessa ilmaa. Tuulta luvattu 5-7ms lännestä, välillä hieman lounaan suuntaan kääntyen. Purjeilla päästiin mukavaa vauhtia koko matka, vasta Tallinnan sataman suulla laskettiin purjeet ja saatuamme luvan ajaa satama-altaaseen, ajoimme Old City Marinaan. Laiturissa kiinni klo 18.30. Keskinopeutta 45merimailin Suomenlahden ylitykselle siis 6,8kn.

Matkalla ainoa murhe tuli lihapullien ja perunamuusin lämmittämisestä kun generaattori ei suostunut käymään. Nälän ajamana ongelma paikannettiin nopeasti jäähdytysveden kierron puutteeksi ja ratkaisuksi täytettiin merivesisuodattimesta vettä kiertoon ja homma toimi taas. Ilmeisesti talvella tyhjennetyt putket olivat jättäneet ilmalukon jäähdytysvesiputkeen, jolloin generaattori ei vain jaksanut pumpata jäähdytysvettä. Jos joku ihmettelee, mihin tarvitaan generaattoria ruuanlämmittämiseen niin tietysti mikro tarvitsee virtaa=).

Illalla kävimme syömässä hyväksi todetussa Vana Emä Juurekessa aivan loistavat ankat. Muutamassa kuppilassa käytiin vielä haistelemassa Tallinnan kansainvälistä tunnelmaa ennen veneelle siirtymistä ja nukkumaan menoa.

Loistava alku kesälomalle ja etenkin kesäloman purjehduksille. Päivityksiä satelee yhteyksistä riippuen lähes päivittäin seuraavat neljä viikkoa ja kuvia lisäillään aina parempien yhteyksien päästä...


- Posted using BlogPress from my iPad

sunnuntai 19. kesäkuuta 2011

Volvo Suursaari Race 2011

Kisaraportteja voi käydä jatkossa seuraamassa osoitteessa sypegasus.blogspot.com


Tämä blogi jatkossa linkittää kisajuttuihin, mutta käytännön syistä blogit pidetään erillään jotta muukin miehistö voi osallistua sen tekemiseen. Täällä seurataan jatkossa muita purjehduksia, jotka starttaavat heti juhannuksen jälkeen kun Lomat alkavat.

Lomasuunnitelmissa ensin viiden päivän "miesten purjehdus", päämäärä vielä tuntematon, katsotaan mihin tuulet kuljettaa. Tämän jälkeen Pegasuksen siirto kohti Hankoa kun 3.7. starttaa Hanko - Sandhamn Race ja heti perään Gotland Runt. Sen jälkeen vene Tallinnaan ja pikalaivalla taas Helsinkiin tai missä Matilda tuon kisaviikon majaileekaan. Vielä pari viikkoa leppoisaa lomapurjehdusta josta ei sen suurempaa suunnitelmaa vielä ole. Katsotaan kelejä ja sen mukaan mennään.

Päivityksiä pyrin tekemään lomalla säännöllisesti ja tosiaan kisablogia päivitetään myös kilåailujen aikana aktiivisesti. Gotland Runt on tästä hyvä esimerkki kun kisaan tarjotaan maksutonta verkkoratkaisua veneeseen joka toimi viime vuonna yllättävän hyvin.


- Posted using BlogPress from my iPad

torstai 2. kesäkuuta 2011

Purjeiden testausta 31.5.2011

Syksyllä tuli tilattua uusi isopurje ja genoa1 H323 -veneeseen. Purjeet tilattiin Meripurjeelta lähinnä palvelun, kilpailukykyisen hinnan ja sopivan tuotteen vuoksi. Homma toimi kuten piti ja purjeet on sitä mitä pitikin. 

Isopurje vaakaleikattu, 330g/m2 dacroni radiaalivahvikkein. 4-läpilattaa ja kahdet reivit, juurikin siis tarpeisiin sopiva purje. Vanha Älvströmmin isopurje kesti käyttöä 18 kautta ilman suurempia ongelmia. Radiaalivahvikkeita vanhassa purjeessa ei ollut ja kangaskin ainakin nyt tuntui jonkin verran kevyemmältä, tosin siihen saattaa syy olla vuosien uv-säteilytys. Purjeen muoto on taas mitä pitää, vanhaa purjetta kun ei saanut enää "levyksi" millään. Myös juokseva alaliikki tuntuu äkkiseltään huomattavasti paremmalta ratkaisulta mutta se lienee syy miksi muita ei juuri enää tarjolla olekaan. Vanhaan purjeeseen verrattuna 2-reivi on hieman korkeammalla, sillä vanha reiviköysi ei enää riittänyt, onneksi noita köysiä on jäänyt ylimääräisiä kun lähes kaikki köydet on uusittu muutamana viime vuonna.

Uusi isopurje, latat vielä säätämättä.

Genoa 1 on taasen ohuempaa dacronia (230/m2) kuin vanha. Se ei sinänsä ole ongelma, koska kovemmalla tuulella käytössä on kuitenkin itseskuuttaava fokka. Virtauslangat on asialliset ja pieni ikkuna varmistaa niiden näkyvyyden. 


Kaiken kaikkiaan asiallinen setti purjeita, eikä moittimista niissä. Ainoa ongelma oli tietysti purjeen syöttäjä Seldenin mastossa, josta ei uudet läpilattojen ratsastajat tietenkään läpi menneet. Sain purjeen kuitenkin ylös viilaamalla syöttäjää mutta sehän ei tietysti riittävää ohennusta kestänyt ja nyt on tilattu uusi kiinteä osa, joka ruuvataan paikoilleen kun purje on syötetty. Hinnaltaan tämä osa oli uskomattoman kallis, 90€, mutta onpahan sitten Seldenin oma osa ja palvelukin oli Jotiko-Marinella kohdallaan, joten ei jaksanut jäädä asiaa sen paremmin selvittelemään. Osa on tulossa postilla. Tämä ongelma lienee normaali, sillä muistan ainakin kummisetäni kärsineen purjeita uusiessaan ihan samasta ongelmasta pari vuotta sitten.


Uusien purjeiden huonoin puoli lienee niiden käsiteltävyys muualla kuin ylhäällä mastossa. Isopurje on huomattavasti hankalampi taitella puomille, kun vanha purje laskeutui lähes itsestään siistiin kasaan. Pitänee miettiä ehkä lazy-jackiä. 150% genoa on on myös kannella äärimmäisen hankala taitella pussiin mutta molempien purjeiden osalta asia korjaantunee käytöllä. Selkein ulkoinen parannus veneen laituriulkonäköön lienee uusi puomipeite, joka tumman sinisenä istuu kuin nenä päähän ja on selkeästi parempi kuin vanha virttynyt beige vastaava. Varoitus niille lokeille ja variksille jotka suunnittelevat uudelle puomipeitteelle paskomista!!!
Leparit kaipaa vielä kangassuojat

Pienellä Suomen Linnan edustan koepurjehduksella purjeet toimivat moitteetta, istuivat täydellisesti ja ovat selkeästi tehokkaammat liikuttamaan venettä kuin vanhat "pussit". 2-4ms tuulessa vene tuntui lentävän, yli 5 solmua nopeutta. Myös litteät purjeet parantavat huomattavasti tuuleen nousukulmaa. Muodolla on siis merkitystä!