sunnuntai 10. kesäkuuta 2012

Teknisiä ongelmia ja keskeytys

Kotkan portila helsinkiin lähdettäessä näytti ihan mukavalta, ja pian vain seitsemän venettä edessämme, näissä luonnollisesti Too Fast, Wafi ja pari muuta tuttua. Tuulta oli mukavasti sivumyötäiseen spinnulla ja saavutimme edessä olijoita kunnes tuuli taas yhtäkkiä tyyntyi ja alkoi pyöriä vastaisemmaksi.

Kuuden jälkeen alkoi tapahtua, tuuli nousi jopa 14 metriin ja aallon korkeuskin kasvoi illan pimetessä ja tuulinkääntyi lähes täysin vastaiseksi. Klo 19 aikoihin vaihdoimme genoan fokkaan jan2. Reiviä isoon, onneksi ennen luodematalaa Teemu kiipeili reivin paikoilleen. Talviteloilta juuri tullut vene olikin hieman vaiheessa ja tekijä hieman "muuttanut" rikin säätöjä niin, että vantit olivat selkeästi normaalia löysemmät.

Tiukka kryssiä ohitimme Kalbådagrundin 21.45 ja jatkoimme kohti Helsingin matalaa. Ensimmäistä kertaa joukostamme alkoi löytyä reilusti huonovointisia ja miehistön suorituskyky laski valitettavasti. Sinänsä jännää, koska allekirjoittanutkaan ei pitkää sylkeä ole vuosiin merisairauden takia heittänyt ja kovempiakin kelejä on monasti vastaan tullut.

Suurin ongelma meillä oli kuitenkin tekninen. Jostain syystä virta loppui huomattavan aikaisin, vaikka matkalla oli jo 2,5 tuntia ladattu. Helsinkiä lähestyessä elektroniikka lopetti toimintansa vähäisen virran vuoksi ja konekaan ei suostunut ryskeessä käymään, epäilimme vakavampia ongelmia konehuoneessa.

Vajaakuntoisen ja - toimintakykyisen miehistön, teknisten ongelmien, haasteellisen kelin ja turvallisuuden vuoksi päätimme olla rikkomatta venettä ja purjeita sekä miehistöä ja suuntasimmekin jo Helsingin edustalta Matalan sijaan suoraan Helsingin suojaan. Luonnollisesti päätöksen tehtyämme keli helpotti jo jonkin verran mutta ilmoituskin keskeyttämisestä oli jo tehty.

Harmajan suojissa laskimme purjeet ja muuta illan sängyssä viettäneestä kaverista kyselivät ihmeissään, kuinkas tässä näin kävi? Kone ei enää aiheuttanut ongelmia, lienikö syy polttoaineen saannissa siinä ryskeessä vai missä. Saarten suojassa ajoimme Haukilahteen ja kiinnityimme laituriin juuri Too Fastin jälkeen. Trimaraani tuli myös vastaamme juuri Haukilahden edustalla, näin olimme melko aikaisin siis kuitenkin maalissa, keskeyttäneenä. Montaa venettä ei edes maaliin veneen kuntoon laittaessa saapunut.

Valitettava loppu siis tälle kisalle, kelin syyksi sitä ei voi laittaa. Vaikka pienempää purjetta olisi voinut olla mukana, valitettavasti ei ollut, Pegasus kulki mukavasti koko viikonlopun ja kaikki toiminnto sujui ilman sähellystä, joten voimme olla kauden avaukseen siinä mielessä tyytyväisi. Kaikki kiireiset ehtivät näin varmasti myös lennolle su aamuna ja iltana ja kaikki sujui minkään rikkoutumatta. Ennen Runttia pitää kyllä useampaa asiaa fiksata!

Gotland Runt seuraavaksi... Katsotaan tuleeko tästä vielä jälkikirjoittelua.


- Posted using BlogPress from my iPad

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti