Historiaa

Vesillä liikkuminen ja purjehdus on enemmän tai vähemmän kuulunut elämääni oikeastaan lapsesta saakka. Todellisuudessa purjehdus harrastus pyörähti käyntiin ensimmäisen veneen myötä kesällä 2005. Tätä ennen purjehdukset tapahtui kummisetäni, sisareni tai isäni veneillä ja omalla OK-jollalla.


Delfiinejä välimerenpurjehduksella.

Ensimmäinen veneeni oli tuolloin serkun kanssa kimpassa hankittu H-vene, Hydrospeed vm. -74. Vene ei ollut kovinkaan loisteliaassa kunnossa, mutta toimi ja oli edullinen. Veneen purjehdukset jäivät osaltamme melko vähäisiksi, yhteen kesään, koska karautin veneen loman viimeisenä päivänä samana kesänä kiville. Vene meni lunastukseen, onneksi sentään vakuutusyhtiö antoi kohtuullisen korvauksen veneestä. Tästä tosin tuli opittua paljon ja tämän jälkeen olen pohjakosketuksilta välttynyt, kop kop!


s/y Delfiini.

Seuraava vuosi meni kärvistellessä, ilman venettä. Muutaman kerran merelle pääsin vuokra H-veneellä ja koepurjehduksilla etsiessäni seuraavaa unelmieni venettä.

Seuraavana talvena se sitten löytyi, H323 vm. -82. Unelmien täyttymys josta enemmän sitä koskevalla sivulla blogissani. 2007 meni tiiviisti purjehtiessa, vaikka lomaa ei ollut kuin pari viikkoa, tuli kesän aikana maileja mukavasti, noin 1200.


s/y Anny.

Seuraava kevät ja kesä olikin sitten poikkeuksellinen. Pääsin ostamaan ja varustelemaan hieman arvokkaampaa uutta venettä, Beneteau Oceanis 46, ystävälleni. Suunnittelemaan sen tuontia Ranskasta Suomeen ja kaikkea siihen liittyvää. Juhanuksena kaikki suunnitelmat olivat valmiina ja vene luovutuskunnossa St. Gillesissä, Biskajan lahden perukoilla.


Oceanis 46, s/y Matilda

Kummisetäni Saarisen Kalle toimi kipparina alkumatkan Kieliin saakka ja minä siitä eteenpäin. Reissu oli aivan uskomattoman upea ja ensimmäinen oikeasti pidempi purjehdus suuremmilla merillä kohdallani. Alkumatkan tiiviin aikataulun vuoksi legit olivat melko pitkiä. Tulimme 1000 merimailia muutamalla pysähdyksellä (St. Gilles - St. Peter Port - Calais - Ijmuiden - Cuxhaven - Kiel) kymmenessä vuorokaudessa. Kielissä oli kipparin ja miehistön vaihto ja loppu matka tulikin hieman rennommalla vauhdilla reittiä Kiel - Ystad - Borgholm - Visby - Maarianhamina - Nauvo - Turku - Nauvo - Gullkrona - Taalintehdas - Hanko - Tammisaari - Inkoo - Ormholmen - Helsinki.

Veneen myyjän kautta ilmaantui vielä mahdollisuus samaisena syksynä purjehtia toinen reissu Ranskasta Kielin kanavan suulle Cuxhaveniin. Tällä reissulla haettiin kuuden hengen miehistöllä Beneteau First 50 venettä. Se oli oikeaa purjehdusta. Les Sables - Cherbourg - Cuxhaven, siis yhdellä huoltopysähdyksellä 900 mailia! Miehistö oli tähän tarkoitukseen hyvin mitoitettu, kahden hengen vahdit kolmen tunnin vuoroissa, lepoajat olivat siis oikein riittävät.


First 50 Pegasus.

Vuoden 2009 pidemmät purjehdukset veivät neljän viikon lomalla reittiä Helsinki - Visby - Maarianhamina - Nauvo - Jurmo - Korppooström - Nauvo - Airisto - Velkua - Iniö - Airisto - Utö - Birsskär - Airisto - Helsingholm - Taalintehdas - Hanko - Helsinki.

Syksyllä 2009 olin kummisetäni kanssa taas reissussa, nyt välimerellä. Purjehdimme kaksin reittiä Barcelona - Palma de Mallorca - Ibiza - Cartagena - Carrucha - San Jose - Puerto de Almerimar - Punta del Este - Benalmadena.


Immigrant Carruchassa.

Talvella 2010 oltiin kummisedän matkassa, nyt Kanarialla. Reilun viikon purjehduksella ehdittiin nahdä paljon. Reitti Gran Kanaria, Puerto Mogan - Gomera, San Sebastian - El Hierro, Puerto de la Estaca - Teneriffa, Puerto San Miguel - Gran Kanaria, Las Palmas. Tehokas ja erittäin suositeltava tapa nähdä Kanarian saaret. Jokaisella saarella vuokrattiin auto ja kierrettiin kaikki näkemisen arvoinen jokaisella saarella. Vielä jäi La Palman, Lanzaroten ja Fuerteventuran saaret himottamaan, mutta eiköhän nekin vielä ehditä näkemään jossain vaiheessa.


Alkuperäinen nolla -meridiaani El Hierrolla.

Kesän 2010 purjehdukset koostuivat ensimmäisen lomaviikon Viron kierroksella reittiä Helsinki - Tallinna - Haapsalu - Hanko - Ormholmen - Helsinki. Tämän jälkeen Hanko - Sandhamn Race ja Gotland Runt ja sieltä vielä Tallinnaan veneen vienti, pikalaivalla Helsinkiin ja taas Matildalla liikkeelle reittiä Helsinki - Ormholmen - Tammisaari - Hanko - Taalintehdas - Hasselholm - Tammisaari - Hasselholm - Inkoo - Ormholmen - Helsinki.

Kokoajan siis reissuja suunnitellaan ja toteutetaan sen minkä työt mahdollistavat!