maanantai 27. kesäkuuta 2011

Miesten purjehdus 27.6.-1.7.2011

Jo perinteisen miesten purjehduksen aloitus heti juhannuksen jälkeen. Aiempina vuosina suunnitelmat ovat olleet selkeät mutta tänä vuonna päätimme mennä tuulten mukaan. Jo sunnuntai iltana ennusteet povasivat länsituulta, jolloin luonnollisena vaihtoehtona on tietysti Helsingistä lähdettäessä Tallinna. Mukana matkassa viimevuoden tapaan Harri, Hannu, Tatu ja Jussi.

Maanantai aamu valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Aamupäivällä tehtiin bunkraukset perinteiseen tapaan Stockan herkussa jonka jälkeen venettä vaslistelemaan Hoskille Lauttasaareen. Vesitankit täytettiin ja välivantit kiristettiin jonka jälkeen tankille vielä tankkaamaan 109 litraa dieseliä tankkiin. Aiemman tankkauksen moottorituntien perusteella kone on vienyt 6litraa tunnissa, tosin tässä ei ole mukana lämppärin käyttöä ja muutamaa generaattorikäyttöä mutta tämän perusteella jatkamme siis polttoaineen riittävyys laskelmia. Ongelmallista veneessä (Oceanis 46) on, ettei tankkien mittareihin voi luottaa lainkaan!

Klo 11.50 irtauduimme tankkauslaiturista kohti tallinnaa. Heti aallonmurtajan jälkeen nostimme purjeet ja suuntasimme suorinta reittiä kohti Tallinnaa. Sä oli mitä parhain mutta merellä oli kuitenkin kylmä, 14 asteisen meriveden jäähdyttäessä tuulessa ilmaa. Tuulta luvattu 5-7ms lännestä, välillä hieman lounaan suuntaan kääntyen. Purjeilla päästiin mukavaa vauhtia koko matka, vasta Tallinnan sataman suulla laskettiin purjeet ja saatuamme luvan ajaa satama-altaaseen, ajoimme Old City Marinaan. Laiturissa kiinni klo 18.30. Keskinopeutta 45merimailin Suomenlahden ylitykselle siis 6,8kn.

Matkalla ainoa murhe tuli lihapullien ja perunamuusin lämmittämisestä kun generaattori ei suostunut käymään. Nälän ajamana ongelma paikannettiin nopeasti jäähdytysveden kierron puutteeksi ja ratkaisuksi täytettiin merivesisuodattimesta vettä kiertoon ja homma toimi taas. Ilmeisesti talvella tyhjennetyt putket olivat jättäneet ilmalukon jäähdytysvesiputkeen, jolloin generaattori ei vain jaksanut pumpata jäähdytysvettä. Jos joku ihmettelee, mihin tarvitaan generaattoria ruuanlämmittämiseen niin tietysti mikro tarvitsee virtaa=).

Illalla kävimme syömässä hyväksi todetussa Vana Emä Juurekessa aivan loistavat ankat. Muutamassa kuppilassa käytiin vielä haistelemassa Tallinnan kansainvälistä tunnelmaa ennen veneelle siirtymistä ja nukkumaan menoa.

Loistava alku kesälomalle ja etenkin kesäloman purjehduksille. Päivityksiä satelee yhteyksistä riippuen lähes päivittäin seuraavat neljä viikkoa ja kuvia lisäillään aina parempien yhteyksien päästä...